Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) i firma doradcza Deloitte wydały kilka dni temu „Raport o stawkach godzinowych branży marketingu bezpośredniego”.
Mówi Piotr Pokrzywa, Dyrektor Generalny SMB:
Agencje marketingu zintegrowanego i interaktywnego są obecnie jednymi z największych i najbardziej dynamicznie rozwijających się podmiotów w branży marketingowej. A jako rozwijająca się branża powinniśmy dążyć do wyrównania się standardów organizacji współpracy pomiędzy klientami a agencjami. Wierzę, że wydany przez nas właśnie raport jest kolejnym krokiem w tym kierunku.To opracowanie ma przede wszystkim służyć naszym klientom – w znaczący sposób pomóc im w ocenie ofert, składanych w trakcie procesów przetargowych. Wydaje nam się, że będzie jednak także pomocny agencjom w wyjaśnieniu struktury swoich kosztów i marż. Słowem, rzetelna odpowiedź na pytanie „Dlaczego to tyle kosztuje?”.
Wybrane średnie stawki godzinowe w zależności od zajmowanego stanowiska:
- Senior Account Manager: 228
- Account Manager: 191
- Project Manager: 182
- Creative Director: 328
- Senior Art Director: 243
- Art Director: 199
- Junior Art Director: 153
- Copywriter: 176
- Senior Interaction Designer: 163
- Interaction Designer: 144
- Junior Interaction Designer: 105
- Flash Programmer: 144
- Senior Programmer: 198
- Programmer: 161
- Junior Programmer: 131
Obszerny raport z zaleceniami jak wyliczać wynagrodzenie agencji możesz pobrać stąd [1MB pdf]. Na prośbę Piotra Pokrzywy usunąłem plik z raportem.
Jak należy obliczać stawki godzinowe?
Autorzy raportu sugerują następujący sposób:
Podstawą do obliczenia stawki godzinowej jest roczna pensja (direct salary) osoby na danym stanowisku, powiększona o koszty podatkowo-ubezpieczeniowe i premie. Kwota ta jest dzielona przez roczną liczbę przepracowanych godzin. Jako standard światowy przyjmuje się 1 600 godzin. Oczywiście sama płaca to nie wszystkie koszty, które generuje każdy pracownik. Każda Agencja do stawki wynagrodzenia dolicza tzw. overhead, czyli pozapłacowe koszty związane z obsługą zlecenia, część kosztów wynagrodzeń tzw. indirect salaries oraz koszty administracyjne (czynsze, leasingi, szkolenia, amortyzacje, koszty księgowe i audytorskie, delegacje, opłaty sieciowe, ubezpieczenia, reprezentacja, reklama, internet, telefony, art. biurowe, wyposażenie, opłaty bankowe etc.). Overheady kształtują się na poziomie od 100 do 150% kosztów wynagrodzeń. Ich wielkość zależy od kosztów prowadzenia Agencji, ewentualnych opłat wnoszonych do międzynarodowej centrali etc. Można przyjąć zasadę, że im większa Agencja tym wyższy ma poziom overheadów. Z drugiej strony większy podmiot (niejako w zamian za owe wyższe koszty) może oferować serwisy nieosiągalne dla małej struktury. Chodzi tu na przykład o czerpanie z międzynarodowych baz wiedzy, lepszy serwis prawny czy też księgowy.
Suma tych dwóch pozycji to ciągle jedynie pokrycie kosztów Agencji. Każdy podmiot rynkowy musi generować zysk. Dlatego, aby uzyskać ostateczną wartość stawki godzinowej należy do niej dodać procent marży zysku.
Raport nie jest do końca miarodajny, gdyż powstał na podstawie ankiet nadesłanych przez zaledwie 19 agencji zrzeszonych w SMB. Działka stricte interactive w Stowarzyszeniu reprezentowana jest przez 3 agencje: Adv.pl, MRM oraz OS3, niemniej jednak zawsze jest to jakieś odniesienie.