W obliczu obecnego rozwoju technologii i popularności Internetu jako wszechstronnego źródła pozyskiwania wiedzy, klientów, umiejscowienia wszelkich reklam i, ogólnie rzecz ujmując, wirtualnego życia, zakładanie oraz istnienie strony internetowej stało się normą, a w biznesie wręcz „must-have”. Idąc z biegiem czasu i chcąc się wylansować, często jedyną słuszną drogą jest właśnie stworzenie witryny internetowej, najlepiej ze stroną mobilną.
Strony internetowe dzielą się na różne rodzaje.
Wraz z rozkwitem potrzeb rynku i kładzeniem coraz większego nacisku na promowanie się w sieci, aniżeli idąc tradycyjną drogą reklamy drukowanej, powstały coraz większe możliwości, co do rodzaju stron www – w zależności od naszych wymagań i upodobania. Obecnie istnieje wiele wariantów profesjonalnych stron internetowych – według jej funkcjonalności, przeznaczenia czy wielkości.
Internetowym gigantem wśród rodzajów stron www jest portal internetowy, obok którego spotkacie także blog, serwis internetowy, sklep internetowy oraz landing page. Dowiedzie się o nich więcej w dalszej części artykułu.
Witryny internetowe to najcześciej strony WordPress. Sam WordPress to system zarządzania treścią, tak zwany CMS. Oprogramowanie to jest intuicyjne i naprawdę proste w obsłudze, dzięki czemu strona strona WordPress jest tak popularna.
Blog.
Wirtualny odpowiednik tradycyjnego pamiętnika albo dziennika sieciowego, czyli miejsca, gdzie większość treści stanowi tekst – tak można w skrócie i najprościej określić, czym jest blog. Co ważne, jest on bardzo prosty w obsłudze, więc jest to opcja właściwie dla każdego – czy to laika czy profesjonalisty. Nic zatem dziwnego, że obecnie blogi stanowią naprawdę lwią część wszystkich stron www. Głównym konceptem do stworzenia bloga jest jakaś tematyka przewodnia, wokół której ten rodzaj strony internetowej się obraca. Na przykład jesteś miłośnikiem zdrowego odżywiania i choć nie masz żadnego wykształcenia w tym kierunku, a wszelką wiedzę w tym zakresie zdobyłeś sam, chciałbyś szerzyć i propagować taki styl życia. Blog jest w tym przypadku idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że taki blog, będący stroną WordPress, możesz prowadzić sam, bez niczyjej pomocy. Któż by pomyślał, że blog narodził się już w latach 90-tych, czyli wtedy, gdy zaczęły pojawiać się już technologie umożliwiające publikowanie treści w Internecie takim osobom, które niekoniecznie są specjalistami w dziedzinie IT.
Któż by pomyślał, że blog narodził się już w latach 90-tych, czyli wtedy, gdy zaczęły pojawiać się już technologie umożliwiające publikowanie treści w Internecie takim osobom, które niekoniecznie są specjalistami w dziedzinie IT.
Na początku blog stanowił właśnie taki internetowy odpowiednik pamiętnika, a obecnie rozwija się on już w kierunku bardziej profesjonalnym, stając się wręcz specjalistyczną witryną internetową szerzącą wiedzę z najrozmaitszych branż. Jako że technologia poszła znacząco do przodu, nie jest niczym zaskakującym, że dzisiaj taki blog prowadzą nie tylko entuzjaści laicy, ale i wielkie firmy, również te medialne. To tylko dowodzi, jak blog zyskał na popularności i aktualnie jest jednym z wiodących rodzajów stron internetowych, które stały się narzędziem edukacyjnym, służącym przekazywaniu wszelkich informacji, wypierając tym samym tradycyjną prasę. Opublikowanie wpisu na blogu jest szybsze, tańsze i praktyczniejsze niż zlecenie napisania artykułu do gazety. Proste. Tym bardziej, że blog posiada szereg zalet – jego długość, forma i tematyka zależy tylko od nas.
Portal internetowy.
Surfując w Internecie, przeglądając strony internetowe i zawieszając oko na nagłówkach różnych artykułów, od takich o znanej gwieździe, po informacje pogodowe, nawet nie pomyślisz, że to portal internetowy, czyli rodzaj serwisu internetowego, za pośrednictwem którego użytkownik taki jak ty ma dostęp do najświeższych newsów z najrozmaitszych sektorów. Ten rodzaj strony www, oprócz oferowania szerokiej palety artykułów z różnych branż, daje także dostęp do darmowej poczty elektronicznej, jak również możliwość wyszukiwania informacji czy stron www poprzez mechanizmy, którymi dysponuje. Nie bez powodu krąży takie przekonanie, że wyszukiwarki internetowe były, można powiedzieć, prekursorem portalu internetowego, jaki znamy dziś, który miał i ma za zadanie pełnić rolę swego rodzaju biblioteki, w której znajdziemy wszystko. Jako że portal internetowy stał się z biegiem czasu siedliskiem wszelkich informacji i oferowanych usług, nie jest niczym dziwnym zatem, że ich głównym dochodem jest udostępnianie reklam i przekierowywanie odbiorców do odpowiednich stron internetowych, na których mogą kupić na przykład nową bluzkę. Ze względu na swoją wszechstronność i moc przekazu powstało wiele odmian portali internetowych, jak chociażby informacyjny, usługowy, produktowy, społecznościowy czy też muzyczny – a to tylko kilka z nich. Świadczy to tylko o tym, że taki portal internetowy, który jest notabene jednym z rodzajów serwisu internetowego lub też traktowany jako jego synonim, o którym będzie mowa później, jest niezmiernie popularny i ma naprawdę ogromną liczbę odbiorców.
Ponieważ portal internetowy dysponuje szeregiem funkcji, wielu z nas ustawia sobie taki serwis internetowy jako stronę domyślną, startową, która wyświetli nam się po włączeniu przeglądarki www. Taka też była intencja założycieli portalu internetowego – żeby stworzyć taki rodzaj strony internetowej, którą odbiorca będzie traktował jako pierwsze źródło kontaktu ze światem.
Serwis internetowy.
Ten rodzaj strony internetowej jest bliźniaczym odpowiednikiem portalu internetowego, a nawet traktowany jako jego synonim. Serwis internetowy to, krótko rzecz ujmując, określona grupa stron www, które są ze sobą powiązane. W skład takiej witryny internetowej wchodzą nie tylko inne strony internetowe, ale również wszelkie pliki, które są rozpowszechniane w Internecie dokładnie z tej samej domeny, z identycznego adresu www. Głównym wyznacznikiem serwisu internetowego jest możliwość założenia tam konta i, co bardzo istotne, zapamiętywanie preferencji odbiorcy. Dzięki temu treści pojawiające się na danej stronie www są odpowiednio dopasowywane do upodobań i oczekiwań użytkownika za każdym kolejnym razem, gdy odwiedzi on taki serwis internetowy. Treści pojawiające się na tego rodzaju stronie internetowej są naprawdę przeróżne i wachlarz poruszanych tam tematów jest bardzo szeroki. Ważne jest jednak to, aby serwis internetowy spełniał kilka kluczowych warunków, żeby być dobrą stroną www. Przede wszystkim musi on odpowiadać potrzebom odbiorców, dlatego właśnie tak istotne jest, aby pojawiały się rozmaite treści na tej stronie www. Oprócz tego zawartość serwisu internetowego musi być rzetelna i uaktualniana na bieżąco, a samo działanie strony www – dynamiczne i płynne. Jeszcze jeden ważny aspekt – każdy dobry serwis internetowy, a właściwie każdy rodzaj strony internetowej, musi wychodzić naprzeciw oczekiwaniom wszystkich odbiorców, nie tylko takich, którzy korzystają z komputerów, ale i takich, którzy preferują przeglądanie witryny internetowej poprzez tablet czy smartfon. Dlatego kluczowe jest, aby taka strona www działała również w wersji mobilnej.
Strona mobilna różni się oczywiście od jej komputerowego odpowiednika, ponieważ musi się ona dostosować do dużo mniejszego wyświetlacza, a jednocześnie dobrze prezentować jej zawartość.
Landing page.
W przypadku landing page mamy do czynienia z tak zwaną stroną docelową, a dosłownie – stroną lądowania. Istotą powstania takiej strony www jest przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz zaprezentowanie najistotniejszych danych. Kluczową funkcją landing page jest po prostu zachęcenie użytkownika do działania. Dlatego też tego typu strona internetowa nie może się obyć np. bez przycisku CTA, czyli call to action (czyli wezwanie do akcji), który służy do nakłonienia do wykonania pewnej czynności. „Kup teraz”, „czytaj więcej”, „Zapisz się już dziś” – to są najpowszechniejsze przykłady CTA, z którymi na pewno miałeś okazję się zetknąć. Jeśli chcesz zachęcić swojego potencjalnego klienta do konkretnego działania, chociażby zapisania się na twoje szkolenie online, wypromować swój produkt czy usługę, na której zakup on się zdecyduje, to landing page jest dobrym wyborem spośród wszystkich rodzajów stron internetowych. Staje się wówczas pewną formą strony www skupionej na sprzedaży. Jeśli też jesteś propagatorem pewnych wartości, chcesz rozpowszechnić jakąś wiadomość, to strona lądowania również do tego służy. Krótko mówiąc, landing page to taka strona www, na którą natrafia użytkownik, a którego udało się pozyskać reklamującemu się przedsiębiorcy wskutek podjętych przezeń ku temu przez działań. Gdy myślimy o firmowej stronie, to jest to rozwiązanie warte uwagi.
Pozostałe rodzaje stron internetowych, na jakie możemy trafić w sieci.
Istnieje naprawdę mnóstwo wariantów stron www. Wraz ze wzrostem naszych potrzeb i oczekiwań odbiorców wachlarz dostępnych rozwiązań, co do rodzaju strony internetowej, się poszerzył. Jedną z opcji strony internetowej dla firmy jest również one page. Jednak, żeby dobrze spełniała swoją funkcję i, aby móc wyjść naprzeciw potrzebom potencjalnych klientów, taka witryna internetowa musi być jednocześnie stroną responsywną, o czym jeszcze wspomnę.
One page.
Jeśli odwiedziłeś kiedyś witrynę internetową, która nie składała się ze zbyt wielu podstron, a raczej była to dosłownie jedna karta, to prawdopodobnie trafiłeś na tzw. one page, czyli taki rodzaj strony internetowej, która zbudowana jest z menu i jest podzielona na dane segmenty, z których ono się składa. Ponieważ one page nie jest skomplikowana w swojej budowie, świetnie sprawdza się jako strona mobilna. Zresztą właśnie z myślą o urządzeniach typu tablet czy smartfon, czyli takich, na których swoboda poruszania się po stronie internetowej jest, ze względu na rozmiar sprzętu, znacznie ograniczona. Ponieważ strona one page jest prosto zbudowana i nie ma zakładek, odbiorca może bez problemu ją przejrzeć i znaleźć najistotniejsze informacje. Ze względu na prostotę i przejrzystość tego typu witryny internetowej jest to świetne rozwiązanie jako strona firmowa. Ma po prostu trafić do odbiorcy, być łatwe w obsłudze. Jednak wszystko zależy od potrzeb przedsiębiorstw decydujących się na stworzenie swojej strony internetowej, dlatego nie można tu generalizować. Jeśli zależy wam na stronie www, która będzie dobrze działała jako strona mobilna, będzie przejrzysta i prosta w obsłudze i ma pełnić funkcję wizytówki, aniżeli złożonego portalu, to jest to dobra opcja.
Strona responsywna.
Świat technologii idzie do przodu. Zatem niezależnie od tego, na jaki rodzaj strony internetowej postawimy, decydując się w końcu na jej stworzenie, musi ona spełniać jeden z kluczowych warunków – być responsywna. Strona responsywna (RWD – responsive web design) powinna zawsze dobrze się wyświetlać – bez względu na rozmiar wyświetlacza urządzenia, za pomocą którego przeglądamy daną witrynę internetową, szybko reagować na jego wielkość, a do tego dobrze eksponować zawartość strony www. Responsywność strony jest o tyle ważna, że optymalizuje i ułatwia odbiorcom korzystanie z niej, a ponieważ coraz więcej z nas sięga w pierwszej kolejności po telefon, aniżeli włącza komputer, żeby sprawdzić, co się dzieje w sieci, jest to tym bardziej istotne. Jeżeli zatem strona internetowa jest responsywna, jest automatycznie bardziej dostępna. Owszem, prawdą jest, że responsywność strony wiąże się z dylematem, jakie treści umieścić na stronie www, żeby nie było ich za dużo (chodzi o poprawne wyświetlanie się treści na mniejszym ekranie), ale z drugiej strony możemy wtedy skupić się na tym, co najważniejsze, nie bawiąc się w zbędne ozdobniki. To też ma swoje plusy. Odbiorca, potencjalny klient lubi szybko i w prosty sposób odnaleźć interesujące go treści. Strona responsywna ma zatem wiele zalet. Gdy dodać do nich jeszcze fakt, że pomaga ona w pozycjonowaniu, czyli tzw. SEO, w Internecie, to chyba w ogóle nie ma się już nad czym zastanawiać, tylko postawić na responsywność.
Sklep internetowy i landing page to rodzaje stron internetowych skupione na sprzedaży.
Chyba nikt z nas nie wyobraża już sobie braku możliwości dokonania zakupu przez Internet. Jest to dużo prostsze, szybsze i nie trzeba stać w kolejce. Istnienie sklepu internetowego stało się już wręcz normą, a jeżeli posiadamy własny biznes skupiający się na sprzedaży produktów, mamy stronę firmową (np. w formie wcześniej już wspomnianej landing page skupionej na sprzedaży produktu lub usługi) lub myślimy nad jej założeniem, to taki sklep internetowy jest wręcz koniecznością.
Sklep internetowy.
Jak sama nazwa wskazuje, sklep internetowy to miejsce, w którym odbywa się sprzedaż, jak i zakup towarów online. Właśnie ze względu na wygodę samego sprzedawcy (obniżone koszty sprzedaży, a co za tym idzie możliwość zaoferowania potencjalnemu klientowi atrakcyjniejszych cen artykułów, co kiełkuje zwiększoną konkurencyjnością względem innych firm oferujących podobny asortyment), a także komfort odbiorcy (może on dokonać zakupu, nie ruszając się z kanapy), nic dziwnego, że ta forma sprzedaży stała się tak popularna. Jeżeli zależy nam jednak na tym, aby ci klienci trafiali do naszego sklepu internetowego, najlepiej, jeśli nasz sklep jest składową strony www, na której prezentujemy nasz asortyment, ciekawie go opisując i dając odbiorcy możliwość zapoznać się z naszą ofertą. Decydując się jednak na stworzenie sklepu internetowego, nie możesz zapomnieć o kilku kluczowych kwestiach, których spełnienie w znacznym stopniu wpłynie na atrakcyjność twojej witryny internetowej. Przede wszystkim postaw na wysoką funkcjonalność, przyciągający uwagę design i intuicyjność obsługi. Wspomniane wcześniej strony WordPress spełniają te warunki, nie musisz się więc martwić, że te założenia cię przerosną. Poza tym nie zapominaj o pozycjonowaniu SEO i podjęciu kampanii reklamowych, np. AdWords, dzięki którym będziesz miał dużo większą szansę na to, że zaistniejesz w sieci i z czasem będziesz coraz bardziej widoczny dla potencjalnego klienta. Pamiętaj też, aby asortyment, który oferujesz w sklepie internetowym, był sensownie pogrupowany, a funkcja filtrowania działała bez zarzutu. Nic tak też nie zniechęca klienta, jak źle skategoryzowane produkty, przez co trudno mu znaleźć to, co szuka, nawet, jeśli w twoim sklepie to jest.
Strony internetowe dla firmy a własna strona internetowa.
Niezależnie od tego, czy masz swoją firmę, którą musisz wypromować czy raczej chcesz pokazać światu swoje hobby, przekazać intrygujące treści lub zaprezentować projekty, potrzebujesz stronę www, która cię w odpowiedni sposób wyeksponuje i spełni swoją najważniejszą rolę, czyli przyciągnie odbiorców. Strony internetowe dla firmy są nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu.
Portfolio.
Specyfiką dzisiejszej rzeczywistości jest to, że wszelkie elektroniczne odpowiedniki zadomowiły się na dobre w naszym codziennym życiu pełnym technologii i w dużym stopniu wyparły jej tradycyjne wersje (e-booki, platformy do słuchania muzyki itd.). Mowa tutaj również o słynnym portfolio, które w swojej klasycznej odsłonie stanowi po prostu zbiór prac, teczkę pełną dzieł artysty. Elektroniczne portfolio pełni tę samą funkcję – ma na celu zaprezentowanie naszych umiejętności, prac, owoców dotychczasowej kariery. Po prostu jest to sposób przedstawienia tych elementów w formie elektronicznej. W zależności od jego przeznaczenia, musi on być odpowiednio usystematyzowany i zawierać takie elementy, które będą adekwatne do celu stworzenia portfolio i będą przedstawać jak najszerszy wachlarz twoich możliwości i umiejętności. Nawet, gdy ubiegasz się o pracę w jednej z branż, w których trzeba wykazać się np. kreatywnością, umiejętnościami artystycznymi (grafik, projektant, fotograf etc.), to zaprezentowanie portfolio jest wręcz obligatoryjne, a jego nieposiadanie znacznie zmniejsza szansę na otrzymanie pracy, jeśli nie jesteś w stanie udokumentować swoich dokonań. W przypadku przedsiębiorstw działających w artystycznym segmencie rynku, które posiadają swoją stronę firmową, posiadanie podstrony z portfolio jest must-have, bo głównie na jej bazie potencjalny klient zdecyduje się na twoje usługi.
Strona wizytówka.
Internet – bezbrzeżne źródło informacji, bez którego dzisiaj nie wyobrażamy sobie chyba życia. Z biznesowego punktu widzenia jest narzędziem, dzięki któremu możemy się wypromować – jako osoba prywatna lub jako firma. A ponieważ wachlarz i rodzaj kampanii reklamowych z dnia na dzień się poszerza, to i szereg instrumentów do ich przeprowadzenia stale się rozrasta. Jednym z nich jest właśnie strona wizytówka. Strona wizytówka jest prosta w swojej budowie, jest to podstawowy rodzaj strony internetowej skupionej na promocji, szczególnie dla takich osób i firm, które dopiero stawiają swoje kroki w biznesie i chcą zaistnieć w Internecie, być widocznym. I jak sama nazwa wskazuje, zawiera dane, dzięki którym potencjalny klient i odbiorca będzie mógł cię odnaleźć. Jeśli zatem chcesz przedstawić się w sieci, potrzebujesz skromną stronę www – po prostu wirtualną wizytówkę, to ten rodzaj witryny internetowej świetnie się sprawdzi, a nawet jest koniecznością. Posiadanie takiej strony wizytówki ma wymierne korzyści, a jedną najważniejszych jest ta, że odbiorca będzie mógł nas wyszukać w internetowym gąszczu.
Strona firmowa.
Chcesz zaistnieć w branży, zacząć być odnajdywany przez upragnionego klienta, otrzymywać zlecenia, zwiększyć swoją widoczność na rynku – na każdy z tych aspektów odpowiedź i rozwiązanie nasuwa się jedno – czas założyć internetową stronę firmową. Na szczęście jest mnóstwo rodzajów dostępnych stron www, spośród których możesz wybrać ten odpowiadający twojemu budżetowi, wymaganiom i potrzebom. Obecnie strona www jednym z kluczowych narzędzi promocyjnych na rynku, warto zatem w nie zainwestować. W dobie Internetu strona firma powinna stanowić integralny element działalności biznesowej, bo właśnie dzięki witrynie internetowej potencjalny klient może nas odnaleźć. Sprawdź to na własnym przykładzie – gdy szukasz firmy wykonującej usługę, która cię interesuje, najpierw korzystasz z przeglądarki internetowej i tam wpisujesz to, co szukasz. Pamiętaj, że firmowa strona jest w pewnym sensie odzwierciedleniem tego, co reprezentuje twoja firma. Dlatego tak ważne jest, aby była ona odpowiednio i profesjonalnie zbudowana, zawierała pełną ofertę twoich usług i najlepiej, gdyby zawierała podstronę z portfolio, którym możesz udowodnić swoje osiągnięcia na rynku.
Dla wielu firm, Strona Facebook to jedyne miejsce obecności w internecie.
Jak wyglądałby dzisiejszy świat Internetu, gdyby nie słynne już Social Media? To przecież dzięki nim w dużym stopniu trafiamy do odbiorców, potencjalnych klientów. Dlatego dobrze, jeśli obok tradycyjnej strony www, zdecydujesz się również na konta społecznościowe, a najczęstszym wyborem okazuje się chyba strona facebookowa.
Strona facebookowa.
Posiadanie strony facebookowej dzisiaj jest już właściwie normą, a mając własną firmę, posiadanie konta fanpage znacznie ułatwia rozwój biznesu, prowadzenie kampanii reklamowych i promocyjnych, jak również dotarcie do potencjalnych klientów. Strona facebookowa posiada szereg narzędzi ułatwiających dotarcie do wymarzonej grupy docelowej, a także sporo zalet, np. jest wspaniałym punktem reklamy oraz sprzedaży, przy czym umożliwia zindywidualizowanie kampanii reklamowej i promocji tak, aby była jak najskuteczniejsza. Oprócz tego strona facebookowa ułatwia w znacznym stopniu zaznajomienie się z rynkiem, a także w dużym stopniu przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku firmy w Internecie.
Inne Portale społecznościowe.
Instagram, YouTube, Twitter, Pinterest, LinkedIn, żeby wymienić tylko kilka. Wachlarz dostępnych portali społecznościowych jest już tak szeroki, jak rodzaje stron internetowych dostępnych na rynku i spośród których możesz wybrać taką witrynę internetową, która będzie tobie najbardziej odpowiadać, jeśli myślisz o jej założeniu. Jedno jest pewne. Jeśli chcesz wzmocnić swoją pozycję i widoczność w sieci, prawdopodobnie będziesz musiał zdecydować się na założenie kont na takich portalach społecznościowych, niezwykle popularnych i dających duże możliwości, zwłaszcza w zakresie poszerzania grona odbiorców i budowania swojej pozycji na rynku, a Social Media, dzięki swojej popularności, znacznie to ułatwią.